Výrobca ukrajinskej vodky na vojne zarába. Zaujal miesto ruských značiek

Zdieľať
vodka
Výrobca ukrajinskej vodky na vojne zarába. Zaujal miesto ruských značiek Foto: www.gettyimages.com

Keď Rusko počas minulého februára prvýkrát vojensky vstúpilo na územie Ukrajiny, začali západné štáty pristupovať k mnohým tvrdým protiruských sankcií. Nezaháľali ani obchodníci, pretože veľká časť z nich začala zo svojich pultov rýchlo sťahovať všemožné ruské výrobky, a naopak ich nahrádzať tými ukrajinskými. Týkalo sa to aj vodiek a napríklad ukrajinský výrobca vodky Nemiroff na tom profituje dodnes.

Generálny riaditeľ producenta vodky Nemiroff dlhodobo tvrdí, že konzumáciou ich vodky spotrebitelia vyjadrujú svoju solidaritu s Ukrajinou. On aj jeho kolegovia sú preto nesmierne hrdí, že niečoho takého obrovského môžu byť súčasťou. Informoval o tom denník BBC.

„Sme nadšení. Vidíme, že naša značka vodky je celosvetovo veľmi uznávaná. Sme vďační všetkým našim zákazníkom, ktorí si značku Nemirrof aj z dôvodu vyjadrenia solidarity s Ukrajinou vybrali,“ dodáva generálny riaditeľ Jurij Sorochynskij.

V strede záujmu

Krátko po začatí ruskej invázie sa ukrajinská vodka dostala do centra pozornosti médií po celom svete. Západní spotrebitelia či maloobchodníci začali pitie ruskej vodky bojkotovať a mnohokrát aj úplne zakazovať. Záujem o tento alkoholický nápoj počas chvíle v mnohých častiach sveta dramaticky poklesol a výrobcovia sa museli začať rýchlo brániť. Napríklad výrobca obľúbenej vodky Smirnoff opakovane upozorňoval, že pochádza zo Spojeného kráľovstva a s ruským územím tak nemá nič spoločné.

Téma vodky je však veľmi aktuálna aj viac ako rok po vypuknutí rusko-ukrajinskej vojny. Napríklad výrobca švédskej vodky Absolut pred pár dňami oznámil, že zastavuje všetok vývoz do Ruska. Stalo sa tak potom, čo sa doma aj na sociálnych sieťach objavili početné výzvy na bojkot tejto značky. Majiteľ firmy, francúzska spoločnosť Pernod Ricard, čelila odporu zákazníkov a politickému tlaku od chvíle, keď v apríli obnovila vývoz niektorých svojich produktov na východ.

poháriky vodky
Výrobca ukrajinskej vodky na vojne zarába. Zaujal miesto ruských značiek Foto: www.gettyimages.com

Pre Nemiroff rekordné tržby

Výrobca ukrajinskej vodky Nemiroff vlani naopak vykázal rekordné tržby. Vyšplhali sa až na hranicu 46,6 miliárd amerických dolárov, v prepočte zhruba 1 bilión korún. A to aj napriek tomu, že krátko po začatí ruskej invázie na ukrajinskom území musel tento výrobca svoju prevádzku asi na jeden mesiac uzavrieť.

Výrobca obľúbenej vodky sa počas minulého roka musel často vysporiadať aj s opakovanými výpadkami dodávok elektrickej energie v dôsledku ruských útokov na ukrajinskú elektrickú infraštruktúru. Aj napriek tomu ale firma zaznamenala rekordný nárast exportu, a napríklad na území Veľkej Británie jej tržby medziročne stúpli hneď dvojnásobne.

„Je potešujúce vidieť spotrebiteľov, ktorí ukrajinský štát podporujú svojimi nákupnými rozhodnutiami,“ dodáva riaditeľ Sorochynskij.

Rusi sa s nižším odbytom svojej vodky v Európe vysporiadajú po svojom. Vlani tam totiž výrazne vyskočila spotreba tvrdého alkoholu, a to práve predovšetkým vodky. Podľa odborníkov za to môže aj vyššia miera stresu v čase vojny, ale aj zdražovanie piva a vína. Demografi sa však obávajú, že vyššia konzumácia liehovín sa ďalej negatívne prejaví na štatistikách úmrtnosti.

Podľa údajov konzultačnej firmy FinExpertiza priemerný Rus vlani vypil 6,8 litra tvrdého alkoholu. To je o 7,5 percenta viac ako v roku predchádzajúcom. Spotreba alkoholu rastie tretí rok v rade: predvlani vzrástla o 1,2 percenta, v pandemickom roku 2020 o 3,3 percenta.

Zdroj: idnes.cz

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané