Zdraží sa ekodaň? Majitelia starších vozidiel možno čoskoro zaplatia viac

Zdieľať
poplatky za auto
poplatky za auto Foto: depositphotos.com

V rôznych médiách a na internete sa často objavujú správy či špekulácie o tom, že sa pripravujú nové poplatky za autá s vyššími emisiami. Niekedy sa dokonca hovorí o dvojnásobnom zdražení tzv. „zelenej“ dane či o novej „dani z pohybu“. Tieto informácie môžu u mnohých vodičov vyvolávať obavy. Pozrime sa však na to, čo z toho je v súčasnosti reálne, odkiaľ tieto fámy pramenia a čo môžeme očakávať do budúcnosti.

Prečo sa hovorí o zvýšení ekologickej dane?

V poslednom čase sa na sociálnych sieťach objavujú odkazy na politické vyhlásenia zo zahraničia, ktoré sa týkajú zvyšovania daní či zavádzania nových colných poplatkov. Niektorí ľudia sa obávajú, že prísnejšie opatrenia v zahraničí môžu rozbehnúť vlnu podobných zmien aj u nás. Okrem toho sa v Európe diskutuje o znižovaní emisií v rámci programu Green Deal a o postupnom prechode na elektromobilitu, čo podľa niektorých prinesie zvýšené dane pre autá so spaľovacími motormi.

Vo všeobecnosti však platí, že jednotlivé štáty EÚ majú vlastné pravidlá a legislatívny postup, takže zavedenie plošného zvýšenia ekologickej dane sa zvyčajne neudeje zo dňa na deň, ale má dlhší legislatívny proces. Napríklad ak sa v Spojených štátoch či v inej krajine rozhodnú pre určité colné opatrenia, nemusí to hneď znamenať automatické zdraženie emisných poplatkov na Slovensku alebo v Česku.

Je britský príklad varovaním?

Veľká Británia si po brexite určuje vlastné pravidlá, a tak zaviedla prísnejšie environmentálne poplatky, ktoré v niektorých prípadoch platia vodiči bez ohľadu na to, či ide o spaľovací motor, hybrid alebo dokonca elektromobil. Pre obyvateľov EÚ to môže vyzerať ako varovanie, že podobné kroky zavedené v Británii môžu neskôr doraziť aj do iných krajín.

Treba však zdôrazniť, že Spojené kráľovstvo už nie je členom EÚ, a preto podobné zmeny v iných krajinách nenastávajú automaticky. Aj keby sa niektorý členský štát rozhodol pre prísnejšie pravidlá, zvyčajne ide o lokálne opatrenia, ktoré neplatia celoplošne v celej Európskej únii.

Dávajte si pozor na dezinformácie

Internet je plný článkov, ktoré zoskupujú viac tém dokopy – od zahraničných colných vojen, cez zmenu legislatívy v Británii, až po rôzne vyhlásenia o Green Deal. Takto zmiešané informácie môžu vyvolávať dojem, že sa chystá plošné zavedenie vysokej ekologickej dane.

Navyše sa stáva, že niektoré „poplašné“ články vznikajú ako prvoaprílové žarty alebo satirické texty. Typickým príkladom je správa o „dani z pohybu“, ktorá bola na jednej internetovej platforme publikovaná práve na 1. apríla a mnohí ľudia ju mylne považovali za reálnu. Vždy si preto overujte dôveryhodnosť zdroja a nenechajte sa nachytať.

Ako je to s colnými opatreniami a vplyvom na emisie?

Často sa spomína aj potenciálna „obchodná vojna“ medzi USA a EÚ, pri ktorej by zvýšenie ciel mohlo zdražiť dovoz áut. Aj keby došlo k takýmto colným opatreniam, neznamená to automatické zdražovanie emisných poplatkov. Tieto dve oblasti sú legislatívne oddelené – clo sa týka dovozu, kým ekologické dane sa týkajú prevádzky vozidla na domácom trhu.

Rôzne európske štáty naozaj zvažujú zmenu daňových sadzieb, a to v súvislosti s prechodom na čistejšiu mobilitu alebo s podporou nákupu elektromobilov. V niektorých krajinách (napríklad v Nemecku) sa stále poskytujú daňové zvýhodnenia či dotácie na autá s nízkymi emisiami. Iné štáty môžu zavádzať poplatky pre staršie vozidlá, ktoré nedosahujú stanovenú emisnú normu. Záleží to však na lokálnej politike a ekonomických možnostiach.

Aktuálna situácia v Česku a na Slovensku

Z doterajšieho vývoja nevyplýva, že by sa na Slovensku alebo v Česku v najbližšom čase schyľovalo k radikálnemu zdraženiu ekologickej dane. V oboch krajinách sa pri prihlásení či prepise vozidla hradia emisné poplatky (označované aj ako „ekodaň“), avšak ich výška sa dlhší čas nezmenila.

V Česku sa sadzby týkajú predovšetkým osobných automobilov a dodávok do 3,5 tony. Momentálne platia:

  • EURO 0: cca 400 €
  • EURO 1: cca 200 €
  • EURO 2: cca 120 €
  • EURO 3 a vyššie: poplatok sa neuplatňuje

Na tieto poplatky existujú výnimky (napr. pre ZŤP, dedičné konanie či prevod v rámci rodiny). Myšlienka je obmedziť prevádzku áut, ktoré majú vysoké emisie, a motivovať vodičov k ekologickejším alternatívam.

Na Slovensku aktuálne platí iný systém založený na registračných poplatkoch podľa výkonu motora a veku vozidla, pričom emisie tu zohrávajú menšiu úlohu. Výšku poplatkov si však každý môže overiť priamo na stránkach Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Čo možno očakávať do budúcna?

Aj keď z času na čas niektoré médiá či internetové diskusie hlásajú príchod „novej obrovskej ekologickej dane“, realita je oveľa miernejšia. Zmeny v poplatkoch môžu časom nastať – napríklad s cieľom znížiť počet starších áut na cestách alebo podporiť nákup elektromobilov. Tieto zmeny však obvykle prechádzajú legislatívnym procesom, ktorý trvá niekedy aj niekoľko mesiacov či rokov.

Pre istotu sa však odporúča sledovať oficiálne zdroje, ako sú weby ministerstiev dopravy, financií alebo životného prostredia. Akékoľvek zmeny vo výške daní a poplatkov sa vždy musia schváliť zákonom alebo iným platným nariadením a o podobných úpravách býva verejnosť spravidla informovaná v predstihu.

Zhrnutie na záver

  • Zvýšenie ekologickej dane sa môže v niektorých krajinách objaviť, no v našom regióne zatiaľ nie sú signály o okamžitom a masívnom zdražení.
  • Britské a americké opatrenia ovplyvňujú najmä ich vlastný trh; ak EÚ zavedie zmeny, zväčša nasleduje dlhá diskusia a legislatívny proces.
  • Správy o novej „dani z pohybu“ či extrémnom zdražovaní môžu byť často založené na nedorozumení, satire alebo neoverených údajoch.
  • Platné poplatky pri prepise alebo prihlásení vozidla si overte na oficiálnych stránkach štátnych inštitúcií.
  • Budúce úpravy zvyčajne vznikajú s cieľom motivovať vodičov k ekologickejším autám a zredukovať počet starších, menej šetrných vozidiel na cestách.

Momentálne tak vodiči nemusia očakávať náhle zdvojnásobenie daní. Dôležité je však zostať informovaný z dôveryhodných zdrojov a nenechať sa zmiasť neoverenými poplašnými správami na internete.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané