Tento nový spôsob platenia vás určite nepoteší. Niektoré reštaurácie prichádzajú s radikálnou zmenou

Zdieľať
reštaurácia
reštaurácia Foto: www.shutterstock.com

Nepoctivé správanie istej skupiny zákazníkov donútilo majiteľov viacerých reštaurácií k zavedeniu nových, prísnejších pravidiel. V niektorých podnikoch už totiž musíte zaplatiť skôr, ako vám dovolia dojesť, či dokonca ešte predtým, než vám jedlo vôbec prinesú. Mnohí majitelia stratili trpezlivosť s hosťami, ktorí potichu odchádzali bez toho, aby uhradili účet. A tak sa rozhodli konať: za nepoctivých hostí musia bohužiaľ pykať aj tí slušní.

Skúsenosti zo zahraničia

Hoci sa takéto pravidlá zatiaľ na Slovensku či v Česku oficiálne vo veľkom nevyskytujú, stačí sa vydať len pár kilometrov za hranice a narazíte na iný prístup. V poslednej dobe sa objavili prípady v Maďarsku, kde si reštaurácie začali pýtať peniaze vopred. Tento spôsob platby prekvapil viacerých návštevníkov, no zároveň mnohí chápu, že prevádzkovatelia sú vo finančnom tlaku a že ide o krajné riešenie. Ako uvádza maďarský server, takéto spôsoby nie sú inde v zahraničí žiadnou výnimkou. Možno je to len otázka času, kedy sa podobné opatrenia objavia aj v ďalších krajinách, vrátane našich končín.

Nečakaná platba ešte pred jedlom

Majitelia reštaurácií sa týmto spôsobom snažia minimalizovať finančné straty. Niektorí návštevníci totiž dokážu odísť ešte skôr, ako príde účtovať obsluha. Na prvý pohľad môže platiť dopredu pôsobiť zvláštne a nedôveryhodne – koniec koncov, obaja, zákazník aj reštaurácia, si musia vzájomne dôverovať. No ak prevádzkovatelia majú nepríjemné skúsenosti s neplatiacimi hosťami, vidia v tom jediné východisko.

Navyše, špeciálne problémy vznikajú pri väčších skupinách. Keď partia ľudí popíja a zabáva sa, nie je zriedkavé, že sa rozchádzajú postupne. Niektorí „zabudnú“ zaplatiť, iní sa spoliehajú, že to vyrieši niekto ďalší. Aj toto je dôvod, prečo majú niektoré reštaurácie zavedené pravidlo, že spoločný účet musí niekto uhradiť celý naraz. Keď totiž každú chvíľu odchádza iný člen skupiny, kadečo sa môže stratiť v prepočte. Prevádzkar tak chráni samého seba a niekedy aj čašníkov, ktorým by inak hrozilo strhnutie dlžnej sumy z výplaty.

Rezervácia už nie je zadarmo

V niektorých podnikoch natrafíte dokonca na ďalšiu prísnu inováciu – zálohovú platbu pri rezervácii stola. Keď sa chcú majitelia chrániť pred skupinou, ktorá si rezervuje veľký stôl na celý večer a nakoniec nepríde, rozhodnú sa pýtať zálohu vopred. Ak sa hostia neukážu, peniaze im prepadnú. Prevádzkovatelia tak aspoň čiastočne nahradia prípadné straty, ktoré by im vznikli, keby čakali celý večer na zákazníkov, ktorí sa ani neozvú a nedorazia.

Podobné opatrenie sa zdá byť prísne, ale podniky sa k tomu odhodlávajú čoraz častejšie. Na jednej strane musia bojovať s nepoctivými hosťami, na druhej strane sa snažia udržať si dobré meno. Nikto nechce pôsobiť arogantne či príliš prísne voči bežným zákazníkom, no prax ukazuje, že ak reštaurácia neochráni sama seba, riskuje opakované škody.

Moderné technológie ako riešenie

Pre čiastočné uľahčenie platieb a zamedzenie chaosu ponúkajú niektoré podniky možnosť objednávania cez QR kód. Proces je jednoduchý:

  1. Naskenujete QR kód umiestnený na stole prostredníctvom svojho smartfónu.
  2. Zobrazí sa menu konkrétnej reštaurácie s položkami na objednávku.
  3. Pri platbe si môžete vybrať, či uhradíte celý účet, alebo len jednu časť objednávky.
  4. Nechýba ani sekcia pre spropitné, ak chcete odmeniť obsluhu.

Táto možnosť je už známa aj v niektorých českých reštauráciách, hoci zatiaľ nie je rozšírená natoľko, aby sa stala bežným štandardom. Mnohí ľudia uprednostňujú osobnú komunikáciu s čašníkom a klasickú papierovú účtenku. No s pribúdajúcimi prípadmi „únikov“ bez platenia sa môže digitálny systém platieb dostať do popredia aj u nás.

Budeme sa musieť pripraviť?

Keďže reštaurácií so striktnými pravidlami postupne pribúda, môže sa stať, že v budúcnosti budú vyžadovať platbu ešte pred jedlom aj podniky na Slovensku či v Česku. Pre prevádzkovateľov ide o ochranu pred stratami a nepoctivými hosťami, ktorí by inak mohli s pokojom odísť bez zaplatenia. Zákazníci tak budú zrejme čoraz častejšie konfrontovaní s požiadavkou zaplatiť zálohu alebo celý účet predtým, ako si stihnú jedlo vôbec vychutnať.

Hoci sa môže na prvý pohľad zdať, že ide o prísne a možno nepríjemné opatrenie, skúsenosti ukazujú, že ak prevádzkar nechce riskovať stratu príjmov, musí hľadať spôsoby, ako sa chrániť. A kým budú existovať ľudia, ktorí sa snažia z reštaurácií odísť bez platenia, je pravdepodobné, že podobné praktiky budú naďalej rásť na popularite.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané