Výskum Manchesterskej univerzity možno prekvapí mnoho rodičov. Ukázal totiž, že množstvo času, ktorý trávite so svojimi deťmi, prispieva k ich pokroku v škole oveľa menej ako spoločenské postavenie rodiny. Je úplne v poriadku, keď beriete budúcnosť svojich detí vážne, venujete sa im a učíte sa spolu. Dôležitejšie pre nich je ale niečo iné…
Čo najviac prospieva deťom?
Lin Ding z Manchesterskej univerzity analyzovala dáta viac ako 8 000 britských detí vo veku 7 a 11 rokov. K tomu pracovala s hodnotením ich učiteľov, ktorí zaznamenávali pokrok detí v matematike a kreatívnych predmetoch. Ďalším faktorom bolo množstvo času, ktorý rodičia strávili so svojimi ratolesťami pri rôznych aktivitách.
Ukázalo sa, že čas, ktorý rodičia venovali pomoci s učením matematiky, alebo deťom čítali, či chodili spoločne do knižníc, im síce prospieva, ale len v zanedbateľnej miere. Tieto deti boli iba o niekoľko percentuálnych bodov lepšie hodnotené zo strany učiteľov.
Napríklad sedemročné deti, ktorým rodičia každý deň pomáhali s matematikou, mali iba o 1,8 % vyššiu šancu byť lepší ako priemer. A pokiaľ ide o kreatívne predmety (umenie, dizajn a hudba), tak 28 % detí z najvyššej spoločenskej triedy bolo hodnotených nadpriemerne, v porovnaní so 14 % detí, ktorých rodičia pracujú manuálne.
Vplyv rodičov na prospech detí
Prekvapujúce je aj to, že čas strávený aktivitami s deťmi nemal žiadny vplyv. A čo teda najviac pomôže deťom vo vzdelávaní? Vlastne sme to už naznačili v predchádzajúcich riadkoch. Je to vec, na ktorej zmenu či zlepšenie je v danej chvíli možno už neskoro – spoločenský status rodiny.
Je to tak. Podľa štúdie Manchesterskej univerzity čas, ktorý rodičia strávili tým, že deťom pomáhali s matematikou, výtvarným umením a hudbou, nemal z pohľadu hodnotenia učiteľov takmer žiadny vplyv na ich pokrok v škole.
„Vplyv rôznych rodičovských aktivít je oveľa menej významný ako trieda, príjem a úroveň vzdelania rodičov,“ komentovala výsledky štúdie Lin Ding z Manchesterskej univerzity. A dodáva, že príjem rodiny má väčší vplyv na výkon detí v základných ako v kreatívnych predmetoch.
Dôležitá je kvalita rodičovstva
„Relatívna nevýznamnosť rodičovských aktivít môže byť spôsobená tým, že vysoká frekvencia rodičovských aktivít nemusí nutne zodpovedať vysokej kvalite rodičovstva. Metóda a kvalita rodičovstva môžu byť zásadné. Napríklad všetci rodičia z rôznych sociálnych vrstiev môžu svojim deťom čítať, ale výber materiálov na čítanie a vysvetlenie, ktoré čítanie prináša, sa môžu líšiť,“ vysvetľuje odborníčka.
Rodičia zo strednej triedy môžu mať pokročilejšie vzdelávacie metódy, ktoré ich deti lepšie zapoja do učenia, najmä tým, že im pomôžu adaptovať sa na školské prostredie skôr. A rodičia z nižšej triedy môžu byť viac naklonení zamerať sa na pomoc s učením iba v prípade, že ich deti majú s niečím problémy. A ak sa domnievate, že ide o ojedinelú štúdiu, ktorá nemusí platiť vo všetkých prípadoch, pravdu máte iba čiastočne. Podobné výsledky ohľadom „neúčinnosti“ pomoci s učením predstavila vlani aj Pensylvánska štátna univerzita…
Zdroj: lifee.cz,Study finds parental help with homework has no impact on student achievement,Parental help with schoolwork does little for children’s academic progress
