Nielen hovoriť, ale byť skutočne vypočutý. Ako nastaviť komunikáciu, aby prinášala porozumenie a rešpekt?

Zdieľať
rozhovor
rozhovor Foto: www.shutterstock.com

Určite ste to už zažili. Poviete doma jasnú vetu – napríklad jednoduchú inštrukciu – partner prikývne… a o pár minút sa opäť spýta na to isté, akoby ste hovorili v cudzom jazyku. Alebo v práci prednesiete nápad, na ktorý ste hrdí, a niekto zareaguje argumentom, ktorý úplne míňa pointu.

A vtedy to príde – ten moment pochybností. Začnete premýšľať, či hovoríte príliš potichu, priveľmi rýchlo, alebo či ostatní práve nemajú „mód lietadlo“. No pravda býva inde. Väčšina ľudí nepočuje význam, iba zvuk. Efektívna komunikácia totiž nie je len o hovorení. Je o prenose myšlienky tak, aby zapadla tam, kam má. A to sa nestane automaticky len preto, že otvoríte ústa.

Ako efektívne komunikovať, počúvať a byť vypočutý? Osvojte si základné triky

Najprv počúvajte – a tentoraz naozaj

Tento „zázračný recept“ pozná každý, no málokto ho naozaj používa. Väčšina rozhovorov v skutočnosti nie je dialóg, ale dve paralelné prezentácie, ktoré čakajú, kedy budú môcť znovu prehovoriť. Skutočné počúvanie znamená byť prítomný, nesústrediť sa na to, čo poviete ďalej, ale vnímať, čo ten druhý hovorí a cíti.

Často sa ukáže, že problém nie je v tom, čo bolo povedané, ale v tom, čo si druhý myslí, že bolo povedané. Ak človeku dáte priestor, ticho a úprimný záujem, otvorí sa viac, než by ste čakali. A práve vtedy sa zrodí tá pravá komunikačná „mágia“ – porozumenie namiesto súboja argumentov.

Hovorte jasne, stručne a ľudsky

Možno máte pocit, že aby ste zneli profesionálne, musíte hovoriť dlho a zložito. Opak je pravdou. Najlepší rečníci hovoria menej, ale presne. Jasné a konkrétne formulácie pomáhajú nielen poslucháčom, ale aj vám samotným.

V napätí alebo strese sa ľudia ľahko strácajú v dlhých vetách a komplikovaných súvetiach. Ak chcete, aby vám niekto naozaj porozumel, povedzte pointu hneď na začiatku – neschovávajte ju v ôsmom riadku. Krátke a zrozumiteľné vyjadrenie nie je prejavom jednoduchosti, ale známkou komunikačnej zrelosti.

Reč tela: vaše slová vždy nosia kabát

Môžete hovoriť čokoľvek, ale ak vás vaše telo „zrádza“, poslucháč si zapamätá skôr neverbálnu správu než samotné slová. Reč tela je často hlasnejšia než slovník.
Ak pri rozhovore križujete ruky, vyhýbate sa pohľadu, pozeráte do telefónu alebo hovoríte unaveným či podráždeným tónom, vaše posolstvo sa stratí v negatívnej energii.

Naopak – otvorený postoj, pokojný hlas, prirodzený oční kontakt a mierne tempo reči dokážu aj ťažké témy podať zrozumiteľne a s rešpektom. Ľudia si z rozhovoru nezapamätajú presné vety. Zapamätajú si pocit, ktorý z vás mali. A práve ten má väčšiu váhu než tisíc slov.

Empatia – tichá superschopnosť v komunikácii

Emócie ovplyvňujú omnoho viac, než si pripúšťame. Ak je niekto nahnevaný, zranený alebo sklamaný, logika na neho často pôsobí ako hrášok hádzaný na stenu. Prvým krokom teda nie je argumentovať, ale uznať pocit.
To neznamená, že musíte súhlasiť – stačí dať najavo, že rozumiete, čo ten človek prežíva.

Jednoduchá veta typu „Rozumiem, že vás to zasiahlo“ dokáže neuveriteľne zmeniť atmosféru. Empatia nie je slabosť. Je to schopnosť vidieť svet očami druhého, bez toho, aby ste stratili vlastný pohľad. Je to mena, ktorá otvára aj tie najzatvorenejšie uši a srdcia.

Ako zvládnuť konflikt bez boja

Konflikt nie je nepriateľ – nevedieť ho zvládnuť, to je skutočný problém.
Hádky môžu byť dramatické, ale aj tvorivé. Záleží na tom, aký štýl si zvolíte. Ak reagujete impulzívne a s cieľom vyhrať, odchádzate unavení a ďalej od riešenia.
Ak však použijete tzv. ja-vety („Ja sa cítim…“, „Ja vnímam…“), zameriate sa na spoločný cieľ namiesto víťazstva a nebojíte sa dať si chvíľku na vydýchnutie, meníte hádku na dialóg.

Najväčšia sila spočíva v tom, zachovať si rešpekt aj v nesúhlase. Takéto rozhovory nevzťahy neničia – práve naopak, posilňujú ich.

Malé návyky, veľká zmena

Nepotrebujete kurz rétoriky, aby ste sa stali lepším komunikátorom. Bohato stačia drobné každodenné zmeny:

  • jeden deň skúste nikoho neprerušovať
  • ďalší deň si všímajte svoj tón hlasu
  • potom sa naučte zhrnúť myšlienku do jednoduchej vety

Päť malých krokov opakovaných denne dokáže položiť pevný základ vašej komunikačnej zručnosti. A čo je na tom najkrajšie? Keď sa zlepšíte vy, automaticky sa začne meniť aj komunikácia ľudí okolo vás. Inšpirácia sa totiž šíri rýchlejšie než kritika.

Komunikácia sa dá trénovať – a výsledky prídu rýchlo

Nikto sa nenarodí ako majster komunikácie. Nie je to dar, ale zručnosť, ktorú si môžete vypestovať – podobne ako svaly vo fitku či nový jazyk na dovolenke. Výhoda je, že výsledky prichádzajú prekvapivo rýchlo.

Jedno vedomé počúvanie môže zmeniť atmosféru v domácnosti.
Jedna jasná veta môže ušetriť hodinu zbytočného vysvetľovania.

Vyberte si dnes jednu techniku z tohto článku a skúste ju cielene použiť – možno v rozhovore s partnerom, kolegom alebo priateľom. Zistíte, že zlepšiť komunikáciu nie je otázka šťastia, ale drobných krokov, ktoré vás posunú ďalej, než by ste čakali.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané