Určite ste to už zažili – prechádzate obchodom, pozriete na cenovku, tešíte sa na výhodnú kúpu a pri pokladni vás nepríjemne prekvapí úplne iná suma. Čo robiť, keď vás obchodník chce účtovať viac, ako uvádzal v regáli? Mnoho ľudí len mávne rukou a nechce sa dohadovať, ale mali by ste vedieť, že právo je na vašej strane.
Predstavte si jednoduchý scenár: idete si kúpiť čerstvé rožky a maslo. Na regáli s maslom jasne svieti výrazná cenovka: 39,90 €. S pocitom výhodného nákupu si vezmete rovno dve balenia. Keď však stojíte pri pokladni, na obrazovke vám zrazu naskočí 49,90 €. Zmätene sa pozriete na pokladníčku, tá len ľahostajne poznamená: „To je aktuálna cena. Asi ešte neprelepili staré cenovky.“
Čo spravíte? Necháte to tak a zaplatíte, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam? Niektorí ľudia sú presvedčení, že sa to neoplatí riešiť, iní sa zas hanbia ozvať, aby „nevytvárali scénu“. Realita je však taká, že obchod vás nemá právo zavádzať. Ak je na regáli uvedená iná cena, než tá, ktorú vám naúčtuje pokladňa, obchodník je zo zákona povinný predať vám výrobok za cenu uvedenú na cenovke.
Ako sa zachovať pri pokladni?
Slovenské zákony sú v tomto ohľade úplne jasné. Cena uvedená priamo na regáli, cenovke alebo inom označení tovaru v predajni sa považuje za záväznú. Nehrá žiadnu úlohu, či pokladničný systém hlási inú sumu. Vy máte právo zakúpiť tovar presne za tú cenu, ktorú ste videli, keď ste si výrobok vyberali.
V prípade, že sa vám podobná situácia prihodí, nemusíte sa ani hádať, ani cítiť nepríjemne. Pokojne a jasne pokladníkovi povedzte: „Na regáli bola uvedená iná cena, trvám na tom, aby mi bola účtovaná táto nižšia suma.“
Máte právo trvať na svojom
Obchody často skúšajú argumentovať tým, že ide o technickú chybu, že cenovky ešte neboli aktualizované alebo že došlo k chybe pri preceňovaní. To však nie je váš problém a rozhodne vás to nemusí trápiť. Obchodník je povinný dodržiavať cenovú transparentnosť.
Ak váš argument pokladníka nepresvedčí, žiadajte o privolanie vedúceho predajne. V mnohých prípadoch stačí tento krok a obchodník ustúpi. No ak by vedúci predajne aj napriek tomu odmietol uznať vašu oprávnenú požiadavku, stále máte možnosti, ako sa účinne brániť.
Čo robiť, ak obchod odmieta ustúpiť?
V takom prípade máte plné právo obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Tá je presne na takéto prípady pripravená a zaoberá sa nimi pravidelne. Skúsenosti ukazujú, že po zásahu inšpekcie sa obchody veľmi rýchlo vrátia k férovému jednaniu. Nahlásiť takúto situáciu je jednoduché a môžete tak spraviť aj cez internet.
Nie je to váš problém, je to problém obchodu
Najmä seniori sa v takýchto situáciách obávajú ozvať, pretože sa nechcú cítiť nepríjemne alebo nepriateľsky. Nie je to však o vyvolávaní konfliktov – ide predovšetkým o vašu dôstojnosť a spravodlivosť.
Predstavte si, že by ste zaplatili za liter mlieka, no dostali by ste len trištvrte litra. Bola by to absurdná situácia, však? Presne tak isto absurdné je, keď obchod predáva tovar za inú cenu, než akú uvádza na regáloch. Vy ako zákazník nie ste povinný kontrolovať interné procesy obchodu a jeho personálu. Je to ich zodpovednosť a ich chyba, ak cenovky nestíhajú aktualizovať.
Užitočná rada – fotografujte cenovky
Ak by ste sa obávali, že pokladník alebo vedúci budú tvrdiť, že na regáli žiadna nižšia cena nebola, urobte si rýchlo fotografiu cenovky mobilom. Nie je to žiadna drzosť, ale jednoduchá preventívna ochrana. Fotografiu potom môžete použiť ako dôkaz, či už priamo pri pokladni, alebo pri následnom riešení so Slovenskou obchodnou inšpekciou.
Kedy a ako kontaktovať SOI?
V prípade sporu jednoducho navštívte webovú stránku SOI, kde nájdete online formulár pre podávanie podnetov. Popíšte situáciu, uveďte presné miesto a čas nákupu a priložte fotografiu cenovky a účtenku. Celý proces je rýchly a efektívny, nemusíte pritom nikam osobne chodiť.
Zapamätajte si teda, že ak cena nesedí s tou na regáli, nemusíte a ani by ste nemali mlčať. Máte právo trvať na svojom a neplatiť viac, než obchod sám deklaruje. Nejde o to vyvolať konflikt, ale o to, aby ste sa cítili rešpektovaní ako zákazníci.