Keď Dopravný podnik Bratislava nedávno vyberal nové typy sedadiel do autobusov, trolejbusov a električiek, zapojil do rozhodovania aj verejnosť. Prieskum jednoznačne ukázal, že pre cestujúcich je na prvom mieste hygiena a čistota – dokonca pred bezpečnosťou, pohodlím či vzhľadom interiéru. A niet sa čomu čudovať, keďže skúsenosti zo slovenských miest ukazujú, že niektoré miesta v autobusoch sú pravidelne zanedbávané a upratovanie nie je vždy také dôkladné, ako by sme očakávali.
V minulosti boli aj na Slovensku obľúbené čalúnené sedačky, ktoré sa objavili hlavne v električkách a medzimestských autobusoch počas 90. rokov. Mali zabezpečiť cestujúcim väčší komfort a pocit útulnosti. Postupne sa však ukázalo, že tieto sedadlá boli často veľmi problematické na údržbu – škvrny od jedál, nápojov alebo aj od mastnoty zostávali hlboko zažraté v látkach aj po pravidelných čisteniach. Z tohto dôvodu začali slovenské mestá postupne prechádzať na sedadlá potiahnuté koženkou, prípadne späť na ľahko udržiavateľný plast.
Video: Ako sa čistia autobusy MHD?
Zaujíma vás, ako by malo vyzerať ideálne čistenie autobusov a ktoré časti sú najviac zanedbávané? Pozrite si nasledujúce video, ktoré vám detailne ukáže, ako prebieha dôkladná dezinfekcia verejnej dopravy v praxi a prečo je také dôležité dôsledné čistenie všetkých povrchov:
Pozrite si video: Ako dôkladne (ne)čistia autobusy MHD
Najväčší problém sú stále sedadlá
Podľa slov skúseného vodiča z bratislavskej MHD je hlavným problémom čistenie sedačiek. Hoci sa autobusy a električky čistia denne, ide často len o povrchové upratovanie – jednoduché vysávanie alebo utieranie. Dôkladné hĺbkové čistenie, ktoré by odstránilo všetky nečistoty, sa uskutočňuje len výnimočne. Výsledkom je, že sedačky môžu obsahovať nielen škvrny, ale aj baktérie či vírusy, ktoré sú zdrojom možných ochorení.
Vyhnite sa zadným radom sedačiek!
Vodič bratislavskej MHD upozorňuje, že pokiaľ je to možné, mali by ste sa vyhnúť najmä zadným sedadlám. Dôvodom je to, že práve tieto miesta bývajú najšpinavšie. „Do zadnej časti vozidiel si často sadajú mladší cestujúci alebo tí, ktorí chcú byť z rôznych dôvodov čo najďalej od vodiča. Výsledkom je viac neporiadku, odhodených obalov od jedla, poliatych sedadiel alebo dokonca horšie veci, ktoré by nikto v autobuse nechcel objaviť,“ uvádza šofér s dlhoročnými skúsenosťami.
Podľa neho zadné sedadlá nielenže bývajú špinavé, ale niekedy sú aj vlhké alebo dokonca napadnuté plesňou. Tá môže vzniknúť hlavne počas chladných a daždivých dní, keď sa autobus dostatočne nevetrá.
Madlá a tlačidlá sú plné vírusov a baktérií
Rovnako rizikovými miestami sú aj madlá a tlačidlá na výstup, ktoré denne chytia tisíce cestujúcich. Pandémia koronavírusu nám pripomenula, aké dôležité je tieto povrchy pravidelne dezinfikovať. Avšak, hoci sa počas pandémie na Slovensku zaviedla prísna dezinfekcia v MHD, s ústupom opatrení a pandémie sa od pravidelnosti týchto čistení opäť upustilo. Preto by cestujúci mali byť obozretnejší a po každej jazde si dôkladne umývať ruky alebo používať dezinfekčný gél, ktorý by mal byť v súčasnosti súčasťou osobnej výbavy.
Zabúda sa aj na okenné parapety
Ďalším často zanedbávaným miestom sú parapety okien v autobusoch a električkách. Bývajú pravidelne pokryté prachom, niekedy dokonca mastnotou a neraz aj plesňou, ktorá je spôsobená kondenzáciou vlhkosti. Ak máte možnosť, radšej sa o parapety príliš neopierajte ani nedotýkajte, pretože môžu byť prekvapivo znečistené.
Ako sa chrániť?
Cieľom však nie je vyvolať paniku, ale upozorniť na možné riziká a poskytnúť jednoduché rady, ako sa im vyhnúť. Odborníci odporúčajú, aby sme v MHD minimalizovali kontakt s rizikovými miestami – nesadajte si dozadu, ak nemusíte, vyhnite sa jedeniu alebo pitiu v autobuse a počas jazdy sa snažte nedotýkať tváre. Dezinfekčný prípravok by mal byť samozrejmou súčasťou každej kabelky alebo batohu a dôkladné umývanie rúk po jazde MHD by malo byť samozrejmosťou.
Stačí pár jednoduchých opatrení a cestovanie autobusom či električkou bude omnoho bezpečnejšie a príjemnejšie. Koniec koncov, každá malá zmena návykov môže prispieť k lepšiemu zdraviu nás všetkých.