Uvažujete nad tým, že by ste si dopriali make-up za 4 000 eur a pýtate sa sami seba, či ste sa nezbláznili? Nie ste jediná. V dobe, keď sú sociálne siete plné lesklých produktov s luxusnými logami a reklamy sľubujú zázraky, je ľahké uveriť, že len drahá kozmetika dokáže z vašej pleti urobiť dokonalé plátno. Ale je to skutočne tak? Odpoveď vás možno prekvapí – a hlavne oslobodí.
Prečo si za kozmetiku tak radi priplácame?
Cena kozmetických produktov niekedy doslova vyráža dych. Keď sa ma manžel opýtal, čo by som si želala na sviatok, chvíľu som váhala – povedať mu, že túžim po pleťovom kréme za stovky eur mi prišlo nepatričné. No pravda je taká, že byť ženou môže byť finančne náročné – hlavne ak sa riadime trendmi. Krémy, spreje na telo, tiene, lícenky… To všetko sa môže poriadne predražiť. Našťastie, dnes existujú aj cenovo dostupné alternatívy.
Dupes: Tajná zbraň šikovných žien
Čoraz populárnejšie sú takzvané „dupes“, teda lacnejšie napodobeniny známych produktov. Vzhľadom, textúrou aj účinkom sa často veľmi podobajú na drahšie originály. Niekedy ide takmer o identické výrobky s rozdielnym logom. A čo je najlepšie – za zlomok ceny.
Oplatí sa investovať do luxusu?
Ako bývalá vizážistka môžem potvrdiť, že cenovka nie vždy odráža kvalitu. Mnohé moje klientky boli prekvapené, keď v mojej výbave objavili bežné drogériové značky. Niekedy sa dokonca samy pýtali, akú lacnejšiu alternatívu im odporúčam. U dekoratívnej kozmetiky totiž rozhoduje viacero faktorov:
- účinok (napríklad intenzita pigmentácie či lesklý vs. matný finiš)
- výdrž počas dňa
- ľahkosť aplikácie
Niektoré veľmi lacné očné tiene môžu prášiť, hrudkovatieť alebo mať slabé krytie. Ale aby sme boli féroví – aj produkt za 50 eur môže byť sklamaním. Preto je dôležité nekupovať naslepo. Vyskúšajte tester, naneste si vzorku na ruku a sledujte, ako sa chová.
Čo ponúkajú parfumérie, čo drogérie nemajú?
Drahšie značky často prichádzajú s bohatšou škálou odtieňov, pokročilejšími receptúrami a elegantným balením. Ak hľadáte napríklad make-up s olivovým podtónom alebo prirodzene vyzerajúci bronzer, skôr ho nájdete v parfumérii než v bežnej drogérii. Tieto produkty bývajú tiež viac testované, klinicky overené a môžu obsahovať vyššiu koncentráciu účinných látok – hoci to nie je pravidlom.
Zaujímavosť: Kórejská kozmetika býva v starostlivosti o pleť úžasná, no v dekoratívke môže pôsobiť „slabo“ – ich kultúra totiž nekladie dôraz na výrazný pigment, čo môže západnú zákazníčku prekvapiť.
Luxusná kozmetika – za čo vlastne platíme?
- Bohatší výber odtieňov a textúr
- Dizajnové a odolné balenia
- Inovatívne zloženie a nové technológie
- Exkluzivitu značky a imidž
No aj tu platí – drahé automaticky neznamená kvalitné. Internet zaplavila vlna kritiky voči balzamom na pery značky Prada. Ich popularita rástla vďaka videám speváčky Sabriny Carpenter, no reálne takmer vôbec nefarbia. Sú to obyčajné hydratačné balzamy v krásnom obale – čo však pre mnohých zákazníkov bolo sklamaním.
Čo sa naozaj oplatí?
Podľa odborníkov je kľúčom čítať recenzie a zloženie. Produkt za pár eur vás môže pozitívne prekvapiť, kým ten drahý môže úplne zlyhať. Mnohé luxusné značky investujú viac do reklamy a dizajnu ako do samotnej účinnosti.
Dermatologička a kozmetička celebrít sa zhodujú:
„Vyššia cena nemusí znamenať vyššiu kvalitu. Mnohé stredne drahé značky ponúkajú lepší pomer cena/výkon, pretože namiesto celebrít financujú výskum.“
Kedy sa oplatí investovať viac?
Ak hľadáte produkt na špeciálne príležitosti – napríklad vodeodolný make-up na svadbu, produkt, ktorý zakryje tetovanie, alebo podkladovú bázu pre kamerové natáčanie – môže sa drahší variant vyplatiť. Rovnako aj pri sérach a špeciálnych ošetreniach – hlavne ak trpíte ekzémom či pigmentovými škvrnami.
Naopak, pri odličovačoch, čistiacich géloch či odlakovačoch pokojne siahnite po lacnejších alternatívach – tieto produkty totiž na pleti nezostávajú dlho a netreba, aby obsahovali aktívne látky.
Výhody drogérie:
- Prístupné ceny
- Dostupnosť bez čakania
- Známe a osvedčené značky
- Trendy produkty dostupné ihneď
- Možnosť objaviť výborné „dupes“
Dermatologička odporúča:
„Zloženie prezradí veľa. Najlepšie účinné látky by mali byť na začiatku zoznamu – sledujte, či sa medzi prvými nachádza napríklad kyselina hyalurónová, ceramidy, retinol, niacinamid alebo glycerín.“
Drahá kozmetika má svoje výhody – exkluzivitu, krásne balenie, často aj inovatívne receptúry. Ale ak sa rozhodujete medzi produktom za tisíc eur a jeho lacnejšou napodobeninou za pár desiatok, nemusí byť voľba taká zrejmá. Sledujte recenzie, skúšajte vzorky a hlavne si uvedomte, že krása nevyžaduje prázdnu peňaženku.