Telefonické podvody sú čoraz častejšie a môžu zasiahnuť kohokoľvek bez ohľadu na vek. Žiaľ, najviac rizikovej skupine – seniorom – sa podvodníci nevyhýbajú, práve naopak. Vedia, že starší ľudia môžu mať menšie skúsenosti s modernými technológiami a ľahšie podľahnúť emóciám. Preto je dôležité vedieť, ako rozpoznať neseriózny hovor či správu a nepodľahnúť manipulácii.
Najčastejšie stratégie podvodníkov
- Falošné správy o rodinnej kríze
Jednou z najrozšírenejších taktík je tvrdenie, že niekto z rodiny (dieťa, vnuk, vnučka) mal vážnu autonehodu alebo sa nachádza v akútnej núdzi a potrebuje ihneď finančnú pomoc. Tým, že sa podvodník odvoláva na blízku osobu, snaží sa vyvolať silné emócie a dosiahnuť, aby človek konal pod tlakom a strachu bez dodatočného overovania. - Kamuflovaný priateľ či úradná osoba
Ďalšou bežnou metódou je predstieranie, že volajúci je blízky priateľ alebo kolega rodinného príslušníka. Môže sa tiež vydávať za úradníka, policajta či pracovníka nejakej organizácie (poisťovňa, banka, doručovateľská služba). Pri oficiálnej inštitúcii je bežné, že človek dostane aj písomné vyrozumenie, preto je telefónna žiadosť o okamžitú platbu podozrivá. - Technická pomoc na diaľku
Nemenej častým spôsobom je ponuka „pomoci“ pri internetových problémoch, oprave počítača či overovaní bankových účtov. V takomto prípade sa podvodník snaží dostať k osobným údajom, heslám či iným citlivým informáciám, ktoré potom môže zneužiť na priamy prístup k peniazom obete.
Signály, že ide o podvod
- Náhly nátlak na okamžitú akciu
Podvodníci často využívajú časový stres. Tým chcú dosiahnuť, aby ste peniaze poslali alebo poskytli informácie skôr, než budete mať možnosť overiť si pravdivosť ich slov. - Nejasné predstavenie sa
Seriózne úrady či záchranné zložky vás pri telefonáte vždy informujú, s kým hovoríte, a dokážu dôveryhodne zdôvodniť, prečo od vás požadujú určité informácie alebo kroky. Nejasné či rýchle prezentovanie mena a pracoviska je dôvodom na obozretnosť. - Absencia oficiálnych dokumentov
Ak od vás niekto žiada platbu, vždy by ste mali dostať aj písomné podklady (list, e-mail, výzvu na úhradu). Iba na základe obyčajného hovoru by ste nikdy nemali posielať vyššie sumy, hlavne ak ide o cudziu osobu. - Neoverené číslo účtu
Podvodníci vám môžu poslať údajný „oficiálny“ účet, kam treba vložiť peniaze. Pred platbou si vždy vyhľadajte alebo vyžiadajte overené informácie od inštitúcie alebo človeka, ktorému peniaze posielate. Ak sa zdá byť číslo účtu podozrivé (napríklad sa nedá nikde dohľadať), radšej transakciu odložte.
Ako sa brániť a na čo myslieť
- Overte si realitu
Nech už ide o akýkoľvek dôvod, prečo od vás volajúci žiada peniaze, overte si informácie u príbuzných. Ak niekto tvrdí, že váš syn či vnuk mal nehodu, skúste zavolať priamo danej osobe alebo inému rodinnému príslušníkovi. Ak je to pravda, rodina o tom bude vedieť. - Poraďte sa
Ak máte akékoľvek pochybnosti, zavolajte niekomu, komu dôverujete – synovi, dcére, priateľovi či priateľke. Niekedy stačí len jeden telefonát navyše, aby ste podvodníkov odhalili. - Nepodliehajte panike
Vystrašený človek koná skratovo. Aj keď je situácia, ktorú volajúci opisuje, naliehavá, nadýchnite sa a pokúste sa zachovať pokoj. Pravý profesionál z oblasti zdravotníctva alebo polície vás nebude tlačiť do okamžitej platby bez ďalších vysvetlení. - Vyhľadajte oficiálne kontakty
Na internete alebo v iných dostupných zdrojoch si môžete vyhľadať oficiálne telefónne číslo inštitúcie, ktorá vám údajne volala (banka, poisťovňa, záchranná služba). Ak číslo, ktoré máte uložené v telefóne, nesúhlasí s oficiálnym kontaktom, majte sa na pozore. - Ochrana internetbankingu
Ak vám niekto tvrdí, že vám s bankovými vecami pomôže na diaľku, nikdy mu neodhaľte prihlasovacie údaje, heslá či SMS kódy. Seriózna banka od klienta nepožaduje citlivé údaje telefonicky.
Paradox technológií: môže pomôcť aj uškodiť
Seniori sa niekedy boja či vyhýbajú novým technológiám, ako je internetbanking alebo smartfóny. Podvodníci to môžu využiť – práve preto, že starší človek nie je v online svete taký zručný, dokáže ho ľahko zmiasť. Na druhej strane sa však niekedy stáva, že menej zdatný užívateľ spraví pri pokuse o urýchlenú platbu chybu, a tým pádom sa peniaze neodošlú. Paradoxne tak neznalosť dokáže niekedy uchrániť úspory, ale v žiadnom prípade sa na to netreba spoliehať. Lepšie je jednoducho poznať základné bezpečnostné zásady.
Zhrnutie a ponaučenie
- Dôsledne overujte každú žiadosť o peniaze, najmä ak prichádza z neznámeho alebo skrytého čísla.
- Požiadajte o pomoc blízkych či priateľov, ak si nie ste niečím istí.
- Nikdy neplaťte pod tlakom, vyžiadajte si dostatok informácií a pokoj na premyslenie.
- Oficiálne úrady a inštitúcie nemajú dôvod žiadať peniaze výhradne telefonicky, bez písomných podkladov.
- Neposielajte peniaze na cudzie účty bez možnosti overiť si, kto je príjemca.
Riaďte sa sedliackym rozumom a buďte maximálne obozretní. Ak sa predsa len ocitnete v situácii, keď vám niekto tvrdí, že váš blízky nutne potrebuje finančnú injekciu, zavolajte najskôr priamo jemu alebo ostatným príbuzným. Môže ísť o nelegálne konanie, na ktoré by vás mal každý varovný hlas v hlave upozorniť.
Pre vlastnú ochranu a pokojný spánok sa vyplatí zachovať rozvahu a overovať si všetko z rôznych zdrojov. V prípade, že máte podozrenie na podvod, okamžite kontaktujte políciu alebo vašu banku. Zdieľanie skúseností s týmito udalosťami medzi seniormi, ale aj v rodinách, pomôže ďalším ľuďom vyhnúť sa nepríjemnostiam a finančným stratám.