5 nebezpečných viet, ktoré môžu prilákať podvodníkov až k vašim dverám

Zdieľať
podvod na ľudí
podvod na ľudí Foto: www.shutterstock.com

Podvodníci sú stále aktívni a pravidelne vymýšľajú nové spôsoby, ako zneužiť dôveru ľudí všetkých vekových kategórií. Najmä menej skúsení používatelia digitálnych technológií, ako sú seniori alebo osoby, ktoré sa s modernými postupmi príliš nestretávajú, bývajú častými terčmi rôznych podvodných praktík. Ako sa účinne chrániť?

Podvodníci sa spoliehajú na dôveru

Väčšina podvodných schém je založená na manipulácii a zneužívaní ľudskej dôverčivosti. Typickým scenárom je vytvorenie dôveryhodného dojmu alebo predstieranie mimoriadnej situácie, ktorá človeka donúti konať unáhlene a nerozvážne.

Podvodníci môžu vystupovať ako pracovníci rôznych inštitúcií (napr. banka, energetická spoločnosť, poisťovňa) alebo ako osoby v núdzi. Ich cieľom je získať dôveru obete, aby im ochotne poskytla citlivé osobné údaje alebo financie.

Najčastejšie typy podvodov

Podvodnícke techniky môžeme rozdeliť na niekoľko základných typov:

  • Osobný kontakt:
    Podvodník sa snaží dostať do domácnosti obete pod zámienkou kontroly elektromerov, rozmenenia peňazí alebo predaja výhodného tovaru. Po získaní prístupu do domácnosti zneužije situáciu na krádež hotovosti či cenností.

  • Telefonické podvody:
    Útočník predstiera, že je zástupcom nejakej autority (úrad, banka, súd). Telefonicky presviedča ľudí, že je potrebné uhradiť poplatok alebo pokutu, inak budú nasledovať vážne problémy.

  • Online podvody (phishing):
    Podvodníci využívajú falošné e-maily či SMS správy, ktoré na prvý pohľad pôsobia dôveryhodne. Správy obsahujú odkazy na podvodné stránky, kde od ľudí žiadajú citlivé údaje (čísla kariet, heslá, rodné čísla).

Aké informácie by ste nikdy nemali zdieľať?

Existuje niekoľko typov informácií, ktoré je lepšie držať v súkromí a nikdy ich neposkytovať neznámym osobám. Ide najmä o tieto údaje:

  • Informácie o finančnej situácii:
    Nikdy nehovorte pred neznámymi ľuďmi, koľko peňazí máte doma alebo kedy vám chodí výplata či dôchodok. Sú to informácie, ktoré lákajú podvodníkov.

  • Podrobnosti o rodine a vašej situácii:
    Vyhnite sa tomu, aby ste prezrádzali, že žijete sami, že máte rodinu ďaleko alebo že vás nemá kto navštíviť. Podvodníci takéto informácie využívajú na to, aby vás presvedčili, že ste izolovaní a bez pomoci.

  • Pravidelné zvyklosti:
    Nehovorte neznámym osobám, kedy chodievate na nákupy, obed alebo pre lieky. Pravidelné zvyky umožňujú podvodníkom naplánovať si ideálny čas, kedy vás môžu osloviť.

  • Technologická zručnosť:
    Nezdôrazňujte, že nerozumiete moderným technológiám alebo že vám robí problémy používanie internetu či mobilu. To môže byť pre podvodníka jasný signál, že vás ľahko oklame digitálnym spôsobom.

  • Heslá a osobné údaje:
    Nikdy neprezrádzajte cudzej osobe heslá, PIN kódy, čísla platobných kariet, rodné číslo ani iné citlivé informácie. Skutoční zástupcovia inštitúcií nikdy nežiadajú tieto údaje telefonicky ani e-mailom.

Čo robiť v prípade podozrenia?

Ak máte podozrenie, že ste sa mohli stať obeťou podvodu, prípadne ste boli vystavení podozrivému správaniu neznámeho človeka, vždy kontaktujte políciu. Informujte aj svojich blízkych, ktorí vám môžu pomôcť situáciu vyriešiť.

Dôležité je zachovať pokoj, neposkytovať žiadne ďalšie údaje a okamžite prerušiť kontakt s podozrivou osobou.

Ochrana pred podvodníkmi je otázkou prevencie a opatrnosti. Preto buďte vždy obozretní a starostlivo si premyslite, čo a komu o sebe prezradíte.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané