Zemiaky a ich častá konzumácia: Ako to vplýva na naše zdravie?

Zdieľať
Zemiaky
Zemiaky Foto: www.freepik.com

Zemiaky v posledných rokoch strácajú na popularite, avšak netreba na ne zabúdať. Sú totiž plné živín. Už v 19. storočí zachraňovali život anglickým a španielskym námorníkov a chránili ich pred skorbutom. Zemiak je prekvapivo bohatý na vitamín C, ktorý posilňuje imunitný systém, a vitamín B, E či kyselinu listovú. Obsahuje taktiež karotény, pestrú paletu minerálov (ako je draslík, horčík či železo) a stopových prvkov.

Ako prevencia proti mŕtvici a pri srdcovom infarkte

Americkí vedci v Navarre identifikovali 60 rôznych druhov fytochemikálií a vitamínov nachádzajúcich sa najmä pod zemiakovou šupkou. Mnohé z nich sú flavonoidy, ktoré pomáhajú chrániť proti kardiovaskulárnym ochoreniam znížením hladiny zlého LDL-cholesterolu a tým, že udržiavajú tepny bez tuku. Vitamíny B v zemiakoch tiež chránia tepny. Konkrétne vitamín B6, nájdený v tejto potravine, znižuje hladinu látky zvanej homocysteín, ktorý spôsobuje zápal tepien. Vysoké hladiny homocysteínu sa tiež spájajú so zvýšeným rizikom srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice.

Znižujú vysoký krvný tlak

Vedci z Inštitútu pre výskum potravín v Norwichi našli v zemiakoch látku zvanú kukoamines, ktorá účinne znižuje krvný tlak.

Zemiaky a ich častá konzumácia
Zemiaky a ich častá konzumácia: Ako to vplýva na naše zdravie? Foto: www.gettyimages.com

Prevencia proti rakovine hrubého čreva

Jeden pečený zemiak poskytne takmer 12 percent dennej odporúčanej dávky vlákniny, čo je podobné množstvo ako majú cereálie, cestoviny či celozrnné chleby. Vysoká hladina vlákniny a „objemových činidiel“ podporuje zdravé trávenie a pravidelnú stolicu, čo slúži ako prevencia pred rakovinou hrubého čreva.

Zemiaky proti stresu

Zemiaky sú mimoriadne bohaté na vitamín B6, látky potrebné pre bunkovú obnovu, zdravý nervový systém a vyváženú chuť. Len 100 g zemiakov obsahuje 21 percent dennej hodnoty tohto vitamínu, ktorý je akýmsi regulátorom dobrej nálady, keďže vplýva na tvorbu serotonínu a dopamínu. Tieto hormóny nám pomáhajú poradiť si so stresom a navodiť pocit pohody a dobrej nálady.

Zabúdate? Dajte si zemiaky!

Britskí vedci dobrovoľníkom, ktorých trápilo zabúdanie, každý deň podávali misku varených popučených zemiakov aj so šupkou. Po mesiaci sa ukázalo, že ich pamäť sa výrazne zlepšila. Táto plodina zvyšuje v mozgu produkciu chemických látok, ktoré dokázateľne zlepšujú pamäť.

Liek na pálenie záhy a žalúdočné vredy

Vďaka značnému podielu draslíka zemiaky neutralizujú žalúdočné šťavy, čím zmierňujú pálenie záhy. Surová šťava zo zemiakov sa považuje za osvedčený prípravok na liečbu žalúdočných vredov. Ak ju zmiešate so zelerovou šťavou, zmiernite tiež nervové a svalové ťažkosti.

Zdroj:

Zemiaky a ich častá konzumácia
Zemiaky a ich častá konzumácia: Ako to vplýva na naše zdravie? Foto: www.freepik.com

Zemiaky, často považované len za obyčajnú prílohu, sú v skutočnosti pravým pokladom zdravia, ktorý by sme nemali prehliadať. Ako ukazuje tento článok, sú nielen výživovým zázrakom, ale tiež ochrancami našeho tela pred mnohými zdravotnými problémami. Či už je to posilnenie imunitného systému, ochrana srdca, či podpora mentálneho zdravia, zemiaky ponúkajú širokú paletu benefitov.

V našej modernej dobe, keď hľadáme zdravé a pritom chutné možnosti stravovania, by sme mali zemiakom venovať viac pozornosti. Zahrnutím tejto univerzálnej a všestranne prospešnej potraviny do našich jedálničkov môžeme nielen zlepšiť naše fyzické zdravie, ale aj psychickú pohodu.

Zemiaky nám ponúkajú jedinečnú kombináciu chutí a zdravotných benefitov, ktoré môžu obohatiť každodenné stravovanie. Tak neváhajte a doprajte si túto skvelú potravinu vo svojej kuchyni. Nielenže je všestranná v použití, ale zároveň podporuje vaše zdravie na mnohých úrovniach. Povedzme teda „áno“ zemiakom a užívajme si ich bohaté výhody každý deň!

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané